(Maaliskuu 2012)
Varusmiehenä törmäsin
aikanaan termiin YP. Sillä tarkoitettiin sellaisen onnettoman kaverin
palvelusaikaa, jota oli jonkin rötöksen takia jatkettu.
Termi ylipalvelu
puolestaan tuli esille toisessa mielessä, kun matkustin monen suomalaisenkin
suosimaan aurinkoiseen Floridaan Amerikan Yhdysvalloissa. Kun suomalaisena on tottunut siihen, että
palvelu on usein sellaista, mitä asiakas tekee itse tai joutuu erikseen
anelemaan, on suorastaan hämmentävää joutua oikean palveluhyökkäyksen
kohteeksi.
Ensimmäinen paikka oli pikkukaupungin
valintamyymälä. Heti alkajaisiksi
hämmentyy siitä huomiosta, jota henkilökunta osoittaa vähänkin epävarmalta näyttävälle
asiakkaalle. Moneen kertaan kysytään onko kaikki kunnossa, tarvitsetteko apua? Muutamassa kohdassa outoa kauppaa jouduinkin turvautumaan
tähän apuun, jota sai oitis ja henkilökohtaisesti, hymyn kera. Ja kassalle
tultaessa oudot ilmiöt jatkuivat; siellä odotti tavaroiden pakkaaja, joka
maksamisen jälkeen tiedusteli, saisiko kantaa pakkaamansa ostokset herran
autolle. Ja tämä ilmaiseksi, ei edes tippiä oletettu saatavaksi. Kaupan
katteesta kai hänen palkkansa otettiin.
Samaisen kylän ravintolan ovella
puolestaan oli ystävällinen nuori mies vastassa. Toivotteli tervetulleeksi,
kertoi nimensä ja ilmoitti pitävänsä meistä erityistä huolta kyseisen
ateriatuokion aikana. Johdatti pöytään
ja alkoi luetella, millaisia erikoisuuksia paikassa oli varattu juuri meitä
varten. Lukuisista vaihtoehdoista saatiin lopulta valinnat tehdyksi, mutta
vielä tilauksia odotellessakin tarjoilija kävi huolestuneena muutamaan
kertaan kyselemässä, oliko kaikki kunnossa, juomat varmasti maistuvia ja ilmoittamassa,
että ruokamme oli juuri valmistumaisillaan. Ja voi sitä iloa ja onnea, kun hän
sai sen sitten meille tarjoilla. Syönnin aikana vielä muutama tarkistus, että
maistuihan se nyt varmasti ja sitten kun laskun aika tuli, alkoi vielä
jälkiruoan ja kahvin esitteleminen ja kun ei niistä kauppoja syntynyt, tuli
pieni yllätys talon puolesta, veloituksetta. Läksiäisiksi kiiteltiin ja
toivoteltiin; sitä vaille ettei halattu. No, tässä tapauksessa tietysti pitää
muistaa, etteivät palvelurahat siellä useinkaan sisälly laskuun, vaan ne on
asiakkaalta ansaittava.
Suomeen palattua kohtasi arki
heti ensi uutisissa. Finnair lopettaa
palvelutiskit turistiluokan matkustajilta.
Vastedes hoitelet itse lennolle buukkauksesi joko tietokoneella tai kännykällä
näppäillen. Samaan aikaan toisaalla tasavallan ykköskapitalisti iloitsee lehtihaastattelussa
siitä, miten on pankeista saatu karsituksi palveluhenkilökunta lähes kokonaan
ja näin ollaan vahvoja toimijoita kansainvälisessä vertailussa.
Eihän tässä palvelujen
karsimisessa enää mitään uutta ole. Jo
vuosia sitten kokeiltiin lähikaupassani järjestelmää, jossa asiakas viivakoodin
lukijalla itse keräsi ostostensa hinnat ja kassalla vain koneen tiedot
purettiin ja otettiin asiakkaalta rahat pois.
Suuressa ruotsalaisessa huonekaluketjussa voi kassapalvelut hoitaa
täysin asiakasvoimin; vielä sentään löytyy se palveluvaihtoehtokin. Mutta tällaiseen tämä meidän palvelumme on
määrätietoisesti menossa, kohti palvelemattomuutta, jota kauniisti kutsutaan
itsepalveluksi.
Samaan aikaan meillä kuitenkin
puhutaan siitä, kuinka palvelut muodostavat yhä tärkeämpi osa tulevaisuuden
yhteiskunnan työpaikoista. On jopa kaivattu erityista asiakaspalvelun
koulutusohjelmaa. Kuka sitä sitten
tarvitsee, kun kehitys vie meidät kohti AP:tä, alipalvelua. Tai siis
itsepalvelua.
Finnairin bisnesluokassa ja sitä
paremmilla paikoilla matkustavia palvellaan edelleenkin. Pankit antavat henkilökohtaista
asiakaspalvelua niille, joiden tilit ovat riittävän lihavia. Monessa muussakin
paikassa on niin, että erikseen maksamalla palvelua kyllä järjestyy. Mutta tätäkö me yhteiskunnaltamme haluamme:
eriarvoistumista ja erilaisiin luokkiin jakamista? Onko asiakaspalvelu todella
se, joka yritysten liikevoiton kannalta on leikattava minimiin. Vai olisiko
mahdollista toiveikkaasti ajatella, että tässäkin asiassa heiluri jonain
päivänä lähtee toiseen suuntaan. Ei sen tarvitsisi edes tuonne YP:n puolelle
heilahtaa, minulle riittäisi kyllä pelkkä NP eli normaalipalvelu. Pieni
liikahdus tähän suuntaan on jo nähty joillakin huoltoasemilla, joissa auton
tankkaa halutessa erityinen palveluhenkilö. Katsoopa vielä öljyt ja täyttää
pissapojan, pesee ikkunatkin. Eurolla. Tätä lisää!
Risto Pohjanpalo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti