(Huhtikuu 2012)
Näinä aikoina on
käyty paljon keskustelua nuorten suhteesta eri medioihin. Vanhemman väestön mieliä tuntuu kovasti
kiihdyttäneen etenkin Yleiradion pyrkimys nuorentaa tv- ja radio-ohjelmaprofiiliaan
niinsanotun ”kadotetun sukupolven” tavoittamiseksi. Puuttuva yleisö on ikäryhmässä 15 – 44
vuotiaat, joka on kaupallisen ja uuden median valtayleisö.
Kaupallinen
sähköinen media on tavoitellut tätä yleisön osaa luonnollisista syistä: Se on
valtaosin joukkoa, joka seuraa erilaisia trendejä, muoti-ilmiöitä. Tälle
yleisölle tuotteiden merkit ovat tärkeitä eli sille voidaan kohdistaa
brändimainontaa. Hampurilaisketjut, kolajuomajätit, ylikansalliset vaatekaupat
jne., kaikki ne haluavat lähettää maksullista sanomaansa nuorille ja nuorille
aikuisille. Tästä syntyneellä rahalla kaupallinen media kuorruttaa mainosten
välit nuorille suunnatulla musiikilla ja muulla viihteellä. Ja konsepti toimii
.
Yleisradio ei näytä
haluavan jatkaa vain vahvimman yleisösuhteensa, ikääntyvien varassa, vaikka se
tuottaakin komeita käyttäjälukuja. Pelkona on se, että nuoret menetetään
lopullisesti, jolloin Yle jää vieraaksi. Sen palveluille ei ehkä enää osata
tulla myöhemminkään, jos niitä ei nyt löydetä.
Ongelmana, myös
kaupallisen median kannalta on se, että teknisen kehityksen myötä kotimaisilta
televisioilta ja radioilta vuotaa nuorta yleisöä muualle. Musiikki haetaan
vaikkapa Spotifystä, videot You Tubesta ja uutiset Facebookista, Twitteristä
tai Messengeristä. Kaikki nämä ja monet
muut ovat kansainvälisesti toimivia ja muualla omistettuja palveluita, joista
suomalaisille mediayhtiöille ei heru senttiäkään. Suomalaiset artistit toki
saavat tekijänoikeuskorvauksia näistäkin lähteistä, mutta eivät yhtä tiukalla
seulalla kuin Teoston ja Gramexin valvomista suomalaismedioista.
Median ja sen
käytön muutoksesta kertoo kännyköiden kehitys. Matkapuhelinta ei enää
valmisteta ja myydä puhelimella soittamiseen, siis pelkästään. Kyllä siinä
sekin ominaisuus on ja tekstiviestejäkin voi lähetellä. Mutta entistä enemmän
painoa kännykän markkinoinnissa pannaan sen peliominaisuuksiin, helppouteen liikkua sosiaalisessa mediassa,
kuunnella musiikkia ja katsoa videokuvaa.
Puhelimesta on tullut viihdeväline.
Mitään
dramaattista muutosta ei sähköisen median kulutuksessa vielä ole näkyvissä. Uusi
media on tullut paljolti vielä vanhan rinnalle, ei sen tilalle. Katsoja- ja
kuulijatutkimukset kertovat yleisömäärien, myös nuorten osalta, laskeneen vain
hiukan. Mutta jo pienikin lasku antaa mediataloissa aihetta huoleen, koskapa
kaupallisessa toiminnassa jatkuvana tavoitteena on voiton kasvattaminen. Jos
yleisön pitäminen on entistä vaikeampaa, merkitsee se myös tarvetta entistä
suurempiin satsauksiin ohjelmistossa ja jokainen ohjelmaan käytetty euro on
väärällä puolella tulosviivaa.
Yleisradiolla on
luonnollisesti sama huoli, vaikka se onkin samassa reippaan ja taatun
rahoituksen uudesta Yleverosta. Menopuoli on kuitenkin sielläkin pidettävä
kurissa, vaikka samaan aikaan tulisi tuottaa entistä parempia, nuoria
houkuttelevia ohjelmia. Se merkitsee kallista musiikin soittamista, paljon
rahaa nieleviä tv-viihdeformaatteja ja
monia muita ohjelmatyyppejä, joita nuori yleisö on tottunut kaupallisen ja
kansainvälisen median lähetyksissä katsomaan.
Kun tähän
yhtälöön liitetään vielä uusi toimija, Rupert Murdochin omistama amerikkalainen
FOX, joka on lähtenyt rakentamaan ohjelmistoaan edesmenneen SuomiTV:n
raunioille, saattaa olla, että nuorta yleisöä jaetaan lähivuosina myös
perinteisillä kanavilla uudelleen. FOX:in resurssit kun ovat aivan toista
luokkaa kuin edeltäjällä. Jo vilkaisu
yhtiön omaan tuotantoon näyttää sellaisen listan suomalaistenkin
suosikkisarjoja, että jos ne alkavat joukolla pyöriä Fox-kanavalla, on varma,
että sen katsojaosuus karttuu reippaasti nykyisestä. Juuri siiitä nuoresta,
alle 45-vuotiaasta joukosta, jota kaikki muutkin kilvan kosiskelevat.
Ja jälleen kerran
on todettava, että kun pientä kakkua leikataan yhä useampaan viipaleeseen, nuo siivut myös ohenevat. Suomen mediayleisö on kansainvälisesti
katsoen – ja kotimaisestikin melko pieni.
Ja kun kakku on jo jaettaessa kooltaan vaatimaton, alkaa siivuista pian
aikaa paistaa päivä läpi.
Risto Pohjanpalo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti