(Kesäkuu 2012)
Viime
aikojen surmatapaukset niin kotimaassa kuin ulkomaillakin ovat herättäneet
keskustelun siitä, mikä on tiedotusvälineitten vaikutus tapahtumien
lisääntymiseen. Eräät tutkijat ovat sanoneet, että joissakin tapauksissa on
kyse mallin ottamisesta aikaisemmista tapahtumista. Tuoreimmissa traagisissa
perhesurmissa eivät tekijät ole jääneet eloon kertomaan ratkaisunsa motiiveista,
joten kaikki on tietysti vain arvelua ja teoriaa.
Syytökset
mediaa kohtaan ovat saaneet uutisten julkaisemisesta vastaavat pohtimaan, onko
vikaa tavassa, jolla uutisia julkaistaan ja esimerkiksi Helsingin Sanomien
äskettäinen kyselykierros suurimpien medioiden päätoimittajien keskuudessa
osoitti, että ainakin osa heitä tuntee selvää huolta tilanteesta. Samalla
vastaukset kertovat tietystä voimattomuudesta asian edessä. Kaikki toteavat
luonnollisesti, ettei hirvittävistä tapahtumista voi vaieta, vaan niistä on
kerrottava. Samalla he kiinnittävät huomiota tapaan, jolla asioista kerrotaan.
Helsingin Sanomien päätoimittaja Mikael Pentikäinen sanoo omassa kommentissaan
että ”tärkeää on miettiä, missä sävyssä uutisoidaan. Kyseessä on tärkeä
uutinen, jonka on herätettävä yhteiskuntaa ihmisten pahoinvoinnista”.
Mediassa
on varmaankin myös vastuullisia toimijoita, jotka uutisia julkaistessaan
ajattelevat niiden seurauksia. Sävyjä pohditaan, näkökulmia suunnitellaan.
Mutta on myös toisenlaista toimintaa; sitä, jolla pyritään myymään lehteä tai
verkkomediaa mahdollisimman tehokkaasti. Haetaan mahdollisimman dramaattisia
otsikoita, kuvia, silminnäkijöiden kertomuksia ja yllättäviä taustatietoja. Kuvataan
surmapaikkaa, haastatellaan naapurit , kaivetaan esille tekijän tai uhrien
koulukuvat. Jos tavoitteena on taloudellisen tuloksen maksimointi, jää siinä
helposti yhteiskunnan etua palvelevien ”sävyjen” haku toiseksi.
Tavallisen
mediankuluttajan kannalta lienee myös niin, että pelkästään uutiset ja
ajankohtaisohjelmat eivät muodosta hänen maailmankuvaansa, eivät myöskään
muokkaa ihmisen suhdetta väkivaltaan ja veritöihin. Siellä on se toinenkin mediamaailma, viihde- ja ajanvieteosastot
omine tavoitteineen ja ilmiöineen. Ihan vain yhtenä esimerkkinä havaitsin, että
samaan aikaan, kun Hyvinkäällä nuori mies kiipesi katolle kivääreineen ja alkoi
silmittömästi ampua ihmisiä kohti tappaen ja haavoittaen, oli
televisio-ohjelmistossa elokuva ”Shooter – takaa-ajettu”, jossa sankarina oli
kaukolaukauksilla mäen harjalta ihmisiä surmannut armeijan tarkka-ampuja. Eipä
tuossa malli kovin kaukana ollut.
Jos
väkivalta toisaalla mediassa, siellä fiktiopuolella, tehdään viihteeksi ja sitä
jatkuvasti lisätään, niin kaukana ei ole ajatus siitä, että väkivalta samalla
arkipäiväistyy ja ainakin jossakin määrin siirtyy omaan yhteiskuntaammekin.
Ajatellaan vaikka sitä, miten katuväkivaltaan tulivat entisten lyöntien lisäksi
raa’at potkimiset. Muutama vuosikymmen sitten ei erilaisia karate- ja kung
fu-jalannousuja näkynyt missään, nyt jo pikkupojat osaavat näitä liikkeitä
esitellä, ilman sinänsä hyväksyttäviin kamppailu-urheilulajeihin liittyvää
itsekuria ja vastuullisuutta.
Kuinka
voimattomia sitten oikeasti olemme? Ehkä
emme kuitenkaan niin paljon, kuin tuosta mainitsemastani päätoimittajakierroksesta
voisi päätellä. Tarvitaan kuitenkin paljon pohdintaa, yhteistyötä, tutkimusta,
jos halutaan muokata median uutisointia niin, että se oikeasta riisuu sankarimyyttiä
väkivallantekijöiltä. Tapaukset tulisi siis esittää sellaisessa valossa ja
kontekstissa, että yhteiskunnassa todella ”herätään ihmisten
pahoinvoinnista”. Siinä olisi
päätoimittajille ja julkaisijoille kunnon haaste. Tarvetta on myös
lisääntyvälle, entistä tarkemmalle tutkimukselle median ja väkivallan suhteesta
ja vuorovaikutuksesta.
Risto
Pohjanpalo
Kirjoittajan
uutistoimittajan uralle osui uutisia Pihtiputaan surmanlaukauksista Kauhajoen
kouluampumisiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti