(Tammikuu 2012)
Vaimo kertoi
ystävästään, jolla ei ole vuotta vanhempaa vaatetta kaapissaan. Kun vaate ylittää tuon maagisen rajan, se
lähtee kierrätykseen ja uusi vaatekappale tulee tilalle. Olen tällaisesta kuullut ennenkin ja aina
ajaudun miettimään omaa ’garderoobiani’.
Taitaa nimittäin olla niin, että vuotta nuoremmat pukineet ovat siellä
merkittävässä vähemmistössä. Ikääntyvänä
mieshenkilönä en tietenkään ole kovin
muotitietoinen, vaan arvostan enemmän tuotteen laatua ja mukavuutta kuin sen
ajantasaisuutta.
Tänä päivänä vain
tuntuu siltä, että niin vaatteiden kuin
muidenkin tavaroiden osalta meikäläisten kestokuluttajien aika alkaa
olla ohi. Housuissa ja paidassa vielä kangas kestää käyttöä, mutta saumat
purkautuvat – jos ne alun perinkään ovat loppuun saakka ommellut - ja napit
irtoilevat lähestulkoon viikon käytön jälkeen.
Vanhempieni
jäljiltä löysin heidän vintiltään pari kokkolalaisen vaatturin Rudolf Aspin
tekemää miesten pukua. Puolen vuosisadan
takaa, muodista – tottakai – menneitä, mutta kaikilta osin täysin kunnossa
olevia ehjiä vaatteita. Ja millaista käsityötä! Ompeleet millintarkkoja,
sovitukset kohdallaan ja sama laatu jatkuu myös sinne, mihin katse ei
normaalisti ulotu. Tällaisen puvun tekemiseen on tietysti mennyt työtunteja
sellainen määrä, jota tämän päivän palkoilla ei tavallinen ihminen voisi
ajatellakaan kustantavansa. Ja vaikka
kuinka olisi pukeutumiskuosissaan ajaton, ei sentään samanlaista
piittaamattomuutta virtauksista voi noudattaa, kuin vaikkapa sodanjälkeisessä
maailmassa. Silloin kaiken pulan ohella myös vaatetus oli sitä, mitä satuttiin
saamaan.
Nopeampaan muodin
vaihteluun on jouduttu alistumaan ja samalla heikkenevään laatuun. Tämä sama ilmiöhän ei ole pelkästään
vaatteita koskeva. Kaikkien
kestokulutushyödykkeiden, autoista ompelukoneisiin, käyttöikä suunnitellaan jo
valmistusvaiheessa sellaiseksi, että tietyn ajan kuluttua on vaihto edessä,
halusitpa tai et. Korjaaminen ei
kannata, varaosien hinnat ja työ yhdessä ovat niin hinnakkaita, että useimmissa
tapauksissa on halvempaa ostaa uusi kuin korjata vanhaa. Käsistään kätevä voi
tietysti yrittää omin toimin jatkaa tavaroiden käyttöikää, mutta pikkuhiljaa
ovat materiaalit muuttuneet sellaisiksi, että niitä yksinkertaisesti ei voi
korjata. Reikiintynyt lycrasukka on mahdoton parsittava, astianpesukoneen
prässätty muovilaakeri mahdoton vaihtaa.
Tämän korjaamattomuusopin saavat lapsemme jo leluilla leikkiessään ja
siksipä heidän asenteensa aikuisena
onkin entistä suvaitsevampi erilaiseen kertakäyttökulttuuriin.
Euroopassa ja
USA:ssa humisevat tietokoneet, joilla haetaan niitä materiaalivahvuuksien
minimirajoja, joilla tuotteet voidaan valmistaa. Kiinassa ja muualla alhaisten
palkkojen maissa haetaan niitä valmistusnopeuden ääriä, joilla sekundan määrä
pysyy kohtuurajoissa. Meillä puolestaan täyttyvät keräysastiat ja
kaatopaikat.
Keskipolvea
vanhemman kuluttajan kannalta tämä merkitsee sitä, että viimeiseen saakka
koittaa riippua kiinni kerran hankkimassaan vanhan hyvän ajan tuotteessa.
Kahdenkymmenen vuoden takainen Saksassa tehty
kodinkone hurisee ja täyttää tehtävänsä, vaikka sen energiankulutus ehkä on
muutaman watin nykyaikaista ”viisivuotiskonetta” suurempi. Kotimaassa viime vuosituhannella valmistettuja
nahkakenkiä kannattaa viedä suutariin ja transistoriradioon juottaa uusi vastus
palaneen tilalle. Mutta paljon on meikäläiselläkin tavaraa, jonka ikääntymistä ei voi voittaa. NMT-puhelin ei
enää soita minnekään, Windows 98-tietokoneella ei pääse nettiin ja C-kasettien
nauhat alkavat olla loppuun soitettuja.
Kehityksen pyörä pyörii, minusta piittaamatta. Onneksi ei kuitenkaan tarvitse kutsua itseään
vanhanaikaiseksi tai epämuodikkaaksi, koska on kehitetty parempi ilmaisu:
Retro.
Risto Pohjanpalo
Kirjoittaja
kuuluu sodanjälkeiseen kaikkien aikojen suurimpaan ikäluokkaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti