(Helmikuu 2012)
Kirjoitin tällä palstalla jokin aika sitten siitä, miten kansalaiset eivät
enää kyselemättä alistu erilaisiin valtakoneistojen päätöksiin ja
hankkeisiin. Meneillään olevat
presidentinvaalit näyttävät edelleen tuon ilmiön. Suomalaiset eivät enää ole ns. ”vaalikarjaa”,
jota puolueiden kellokkaat johdattavat haluttuun suuntaan.
On tullut tavaksi puhua ”ilmiöistä”. Pekka Haaviston nousu sai
nimekseen ”Haavisto-ilmiö”, Paavo Väyrysen energinen kampanja nimettiin jo
”Väyrys-ilmiöksi” jne. Ehkä enemmän kuin
näistä ”ilmiöistä” sinänsä olisi kuitenkin puhuttava politiikan yleisestä
muutoksesta. Perinteiset puoluerajat
ihmisten mielissä ovat hävinneet. Siitähän kertoo jo se, miten
mielipidetiedusteluissa ilmoittauduttiin jokun muun kuin ”oman” puolueen
ehdokkaan äänestäjiksi. Ja näinhän se sitten toteutuikin.
Entisen selkeän puoluevalinnan sijaan olemme uudessa aikakaudessa
siirtyneet ikäänkuin poliittisen
valintamyymälän asiakkaiksi.
Suomalaisista on tullut politiikan shoppailijoita, jotka erilaisia
aatteita ja ismejä enemmän kiinnittävät huomiota ehdokkaiden henkilöön,
karismaan ja esiintymiseen. Erilainen
laumakäyttäytyminen on myös entistä voimakkaampaa – siirrytään sellaisen asian,
puolueen tai henkilön taakse, jolla on nostetta tutkimuksissa; halutaan
äänestää voittajaa. Mediassa eletään
television ja sosiaalisen median aikakautta. Menestys näissä medioissa tuo
menestystä myös vaaleissa, yli puoluerajojen.
Presidentinvaalit ovat tietysti muista poliittisista vaaleista
poikkeavat suorana henkilövaalina.
Niinpä ei olekaan yllättävää, että puoluerajojen selvä murtuminen näkyi ensimmäisenä niissä.
Tarkoitan Elisabeth Rehnin nousua Martti Ahtisaaren vastaehdokkaaksi vuoden 1994
presidentinvaaleissa. Tuolloin ylittyivät monet rintamalinjat. Mutta muutos on
sittemmin uinut syvemmälle.
Perussuomalaisten jytkyvoitto viime eduskuntavaaleissa oli kansalaisten
näpäytys puheissaan ja päätöksissään
liian ylätasolle jääneelle valtaeliitille. Perussuomalaisiin liukui
äänestäjiä joka suunnasta.
Tästä eteenpäin on kiinnostavaa katsoa, miten puolueet ottavat
vastaan tapahtuneen muutoksen. Kuka on pysyvä voittaja ja kuka häviäjä, kun
ohjelmiin kirjatut opinkappaleet merkitsevät vähemmän kuin ehdokkaan kannanotot yksittäisiin
vaalienalusajan ongelmatapauksiin.
Kuinka paljon nykyistä enemmän puolueet alkavat seurata ja peesailla
erilaisten enemmistöjen mielipiteitä sen sijaan, että ne omien lähtökohtiensa ja
tavoitteittensa mukaisesti pyrkisivät
johtamaan ja näyttämään tietä kansakunnan menestykseen.
Kun aidat ovat kerran murtuneet, ei niitä ole helppo rakentaa uudelleen.
Silti järjestäytyneen demokratian ystävänä toivoisi, että aatteilla ja
aatteellisuudella olisi politiikassa sijaa entiseen tapaan. Johtajat valitaan
kuitenkin johtamaan, ei seurailemaan.
Puolueilla pitää olla itsekunnioitusta niin paljon, ettei kannatuksen
menetyksen pelossa myydä tai peitellä omaa linjaa. Vaalit ovat kansakunnan asemointia
kohtamaan tulevaisuuden haasteita, eivät tosi-TV:n kaltaiset hauskimman hahmon
valintakisat.
Risto Pohjanpalo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti